Методична робота
Науково-методична проблема закладу:
«Проєктування й діагностика якості освіти в школі, як ресурс її інноваційного розвитку і зміцнення конкурентоздатностіучня»
ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ПРОБЛЕМИ ЗАКДАДУ
Мета:
•
розвиток особистісного потенціалу вчителя;
• вироблення інноваційного стилю діяльності, потреби в педагогічних
нововведеннях і розвиток варіативної педагогічної діяльності;
• формування типових компонентів особистісного потенціалу технологічних
компетентностей вчителя,;
• корекція й модернізація особистісного потенціалу вчителя;
• опанування інноваційними педагогічними технологіями;
• виховання професіонала з діловими, організаторськими,
соціально-психологічними рисами й уміннями;
• підготовка конкурентоспроможного фахівця відповідно до параметрів освітньої
діяльності.
Зміст:
• використання проектних, інформаційно-комунікативних технологій у освітнього
процесі, управлінській діяльності та методичній роботі;
• визначення змісту впровадження інноваційних технологій на основі
прогнозування потреб розвитку суспільства та освіти;
• удосконалення професійних умінь, аналіз і самоаналіз особистого досвіду;
• опанування інноваційними технологіями, методами, прийомами, способами дій,
організаційних форм;
• експериментальна перевірка нових ідей, методів, прийомів роботи з учнями;
• розробка й обґрунтування моделі вчителя як конкурентоспроможного фахівця.
Завдання:
• розробка критеріїв і показників конкурентоспроможності вчителя;
• діагностика професійних труднощів учителя й визначення основних перешкод
професійного розвитку педагога;
• самооцінка діяльності вчителя, визначення перспектив педагогічного зростання;
• окреслення ступеня розриву між рівнем професійної компетентності й вимогами
суспільства щодо рівня педагогічної діяльності;
• визначення на основі аналізу психолого-педагогічної літератури поняття
«конкурентоспроможний учитель»;
• створення умов для реалізації творчого потенціалу вчителів , соціальної
адаптації педагогів до інноваційного освітнього середовища;
• формування в учителя позиції активного суб'єкта науково-методичної та
навчальної діяльності;
• розробка педагогічних технологій, компетентностей виховання вчителя як
конкурентоспроможного фахівця;
• експериментальна перевірка ефективності педагогічних технологій формування
вчителя як конкурентоспроможного фахівця;
• розробка методичних рекомендацій щодо формування вчителя як
конкурентоспроможного фахівця й упровадження їх у практику роботи закладу.
Термін реалізації: 2020-2025рр.
Етапи реалізації:
• І - 2020/2021 н.р. - діагностико-теоретичний;
• ІІ - 2021/2022 н.р. - практичне дослідження проблеми;
• ІІІ - 2022-2023 н.р. - адаптаційно-корекційний;
• ІV - 2023/2024 н.р. - дослідження
результативності;
• V - 2024/2225 н.р. - узагальнюючий
підсумковий.
І етап
Діагностико-теоретичний етап 2020/21 н.р.
Мета:
• комплексна діагностика особистісної готовності вчителів до інноваційної
діяльності;
• опанування теоретичних основ проблеми;
• забезпечення теоретичної та психологічної готовності педагогів до
впровадження проблемного питання;
• оволодіння технологічними компетентностями;
• підготовка педагога до прогнозування педагогічної діяльності в інноваційному
просторі;
• формування єдиного освітнього середовища для успішної адаптації учасників освітнього процесу.
Завдання:
• забезпечення вчителів методичною літературою, ознайомлення з концептом
проблемного питання;
• перевірка індивідуального сприйняття вчителями суті проблемного питання
(тести, анкети, міні-твори тощо);
• технологічний аналіз дібраної інформації;
• визначення термінів реалізації проблемного питання.
Зміст:
• визначення проблеми, обґрунтування її актуальності;
• вивчення динаміки педагогічних орієнтацій учителя;
• вивчення літератури, нормативної бази з проблеми;
• виховання в педагогів інтересу до теми та психологічної готовності до роботи
в творчих групах чи індивідуально;
• вироблення особистого досвіду кожним учителям:
- розвиток навичок критичного мислення як компонента професійності;
- вміння організувати самоосвітню роботу;
- рівень мотивації до неперервної освіти;
- оволодіння компетентностями;
• формування особистісної позиції щодо глибини освоєння й способу подальшого
впровадження проблемного питання;
• визначення та розробка модулів щодо формування вчителя як конкурентоспроможного
фахівця.
Результат:
• активне теоретичне опрацювання проблемного питання, поінформованість;
• розуміння концептуальних і процесуальних особливостей упровадження проблеми;
• окреслення мети й змісту опрацювання проблеми;
• створення моделі конкурентоспроможності вчителя.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками:
1. Моніторинг методичної роботи.
2. Наради в присутності директора закладу:
• «Організація методичної роботи з педагогічними кадрами в школі у 2017/18 н.р.»;
• «Шляхи реалізації науково-методичної проблеми теми»;
• «Аналіз апробації авторських та експериментальних програм».
3. Постійна виставка кращих напрацювань учителів на базі методичного кабінету закладу «Педагогічний еверест», організація
виставок інформаційного, навчально-методичного матеріалу на допомогу вчителям з
питань використання методик, спрямованих на формування конкурентоспроможного учня освітнього процесу.
4.Створення інформаційно-методичного банку « Формування конкурентоспроможної
особистості . Шляхи, методи, форми».
Педагогічні читання:
• «Конкурентоспроможний педагог. Теоретичні аспекти проблеми в працях
вітчизняних і зарубіжних педагогів» (щодо реалізації науково-методичної
проблеми теми);
• «Розвиток інтелектуального, творчого потенціалу учасника освітнього процесу як складова
формування конкурентоспроможної особистості. Проблеми. Пошук. Досвід»;
• «Дидактичні проблеми загальноосвітньої школи у педагогічній спадщині
В.О.Сухомлинського».
• « Розвиток інтелектуального, творчого потенціалу учасника освітньогопроцесу як складова
формування конкурентоспроможної особистості. Проблеми. Пошук. Досвід».
5. Засідання методичної ради закладу:
• «Про організацію методичної роботи з питань підготовки педагогів до
інноваційної діяльності»;
• Про організацію виставки творчого доробку методичних структур з питань
реалізації науково-методичної проблеми.
• « Використання у освітньому процесі інформаційно
-комунікаційних технологій, комп'ютернихї засобів і систем навчання».
• Звіт про підсумки реалізації І етапу науково-методичної проблеми
«Упровадження інноваційних навчально-виховних технологій як основи формування
технологічних компетентностей та конкурентоздатної
особистості в умовах ринку праці».
6. Семінар
створення психолого-педагогічних умов для виховання креативної особистості.
7. Засідання методичних об'єднаннь.
8. Семінар-практикум . Вдосконалення методики
сучасних уроків різних типів. .
9. Фестиваль сучасних уроків: «Урок у майстра».
10. Комплекс індивідуальних консультацій щодо організації самоосвітньої діяльності
з проблеми.
11. Адресна допомога учителям із
проблеми «Упровадження інноваційних навчально-виховних технологій як основи
формування технологічних компетентностей та конкурентоздатної особистості в умовах
ринку праці», «Взаємодія учня й учителя в площині проектної діяльності».
ІІ етап
Практичне дослідження проблеми2021/22 н.р.
Мета:
• формування досвіду творчої діяльності педагогів під час реалізації
науково-методичної теми;
• конструктивне опрацювання змістового, процесуального, діагностичного
компонентів освітньої молоді;
• формування особистісно пристосованого змісту з огляду на власний досвід та
науково-методичне забезпечення;
• розробка модифікованої адаптованої моделі впровадження проблемного питання.
Завдання:
• забезпечення доступності змісту, форм і методів науково-методичного підходу,
умов відтворення шляхів реалізації проблеми;
• відтворення досвіду сформованої фахової діяльності та засвоєння досвіду
діяльності в нових умовах;
• осмислення очікуваних результатів (розробка критеріїв і показників);
• виокремлення технологічних процедур.
Зміст:
• розробка правил і норм виконання технологічних процедур з упровадження
моделі;
• виокремлення напрямів і способів застосування моделі в навчальному закладі;
• моделювання системи методичної роботи з педагогами;
• розробка принципів інноваційної діяльності в системі підготовки
конкурентоспроможного вчителя;
• розробка моделі формування вчителя як конкурентоздатного фахівця;
• навчання педагогів;
• виконання експертизи результатів поточного етапу інноваційного процесу;
• розвиток сучасного педагогічного стилю педагога.
Результат:
• поява первинної конструктивної моделі реалізації проблемного питання в
освітній практиці;
• набуття вчителем уміння організовувати свою самостійну роботу: добір
інформації, її критичне осмислення, застосування в певних ситуаціях;
• діяльнісне освоєння нової моделі чи окремих структурних компонентів;
• формування бажаної інноваційної ініціативи;
• модель формування вчителя як конкурентоспроможного фахівця.
Зміст, форми, методи роботи з педагогічними працівниками
1. Ознайомлення з нормативною базою освіти, кращими зразками роботи,
педагогічним досвідом педагогів-новаторів з науково-методичної проблеми
«Упровадження інноваційних навчально-виховних технологій як основи формування
технологічних компетентностей та конкурентоздатної особистості в умовах
ринку праці» через мережу навчально-методичних семінарів, заходів.
2.Педрада: «Проблеми мотивації навчальної діяльності учнів у сучасних умовах».
3. Поповнення інформаційно-методичного банку «Формування конкурентоспроможної особистості . Шляхи, методи, форми.»
4. Круглий стіл «Сучасний урок. Яким він
має бути?» (учителі вищої категорії).
5. Психолого-педагогічний семінар «Психологічна взаємодія учасників освітнього процесу - важлива
умова високої результативності.
6. Мікродослідження «Соціально-педагогічна освіта
педагога»
7.
Засідання методичних об'єднань.
8. Семінар-практикум «Проектування і діагностика якості освіти, як ресурс її інноваційного
розвитку».
9. Очно-заочні курси.
10. Індивідуальні консультації щодо організації самоосвітньої діяльності з
проблеми.
11.Тренінг «Провайдинг інноваційних технологій як
засіб підвищення якості освітнього процесу ».
ІІІ етап
Адаптаційно-корекційний 2022/23 н.р.
Мета:
• аналітична діяльність учителів закладу з проблемної теми;
• апробація освітньої моделі в педагогічній діяльності;
• розробка й апробація системи соціально-психологічної підготовки вчителя до
педагогічної діяльності в інноваційних умовах;
• апробація моделі формування вчителя як конкурентоспроможного фахівця.
Завдання:
• упровадження освітньої моделі;
• оцінювання ефективності розробленої моделі, корекція.
Зміст:
• апробація педагогічних технологій, орієнтованих на впровадження інтерактивних
методів і засобів навчання та розвиток професійної майстерності педагогів;
• апробація принципів інтерактивної роботи в системі підготовки конкурентоспроможного
вчителя;
• оцінювання результативності комбінування традиційних та інноваційних
варіантів фахової й методичної діяльності;
• порівняння очікуваних і фактичних результатів утілення моделі, визначення
напрямів та шляхів корекції;
• апробація структурних компонентів моделі педагогічної діяльності за умов
модернізації освітньої галузі та моделі формування вчителя як
конкурентоспроможного фахівця.
• побудова оптимальної моделі організації систем і підсистем
навчально-методичної діяльності;
• розробка рекомендацій щодо заключного етапу роботи над проблемним питанням.
Результат: поява оптимальної конструктивної моделі реалізації проблемного питання в освітній практиці.
Зміст, форми, методи роботи з
педагогічними
1. Оперативна нарада «Використання інноваційних технологій - ефективний засіб
розвитку конкурентоспроможної особистості».
2. Психолого-педагогічний семінар «Психологічна взаємодія учасників освітнього процесу - важлива
умова високої результативності навчання».
3. Соціально-психологічний тренінг «Як стати лідером» (учителі другої, першої
категорії).
4. Мікродослідження:
1. Визначення ефективності впровадження інноваційних технологій (педагогічні колектив).
2. Вивчення ступеня сформованості творчих здібностей учнів.
3. Стрес. Профілактика психічного здоров'я
педагогів.
5. Соціально-психологічний тренінг «Спілкуємося та діємо».
6. Методичний ринг «Методичний арсенал учителя щодо створення моделі
самоосвітньої діяльності».
7. Засідання методичних об'єднань.
8. Семінар-практикум. «Технології інтерактивного
навчання як важлива умова успішного навчання учнів».
10.Педагогічні читання: «Сучасні педагогічні технології їх актуальність в
процесі піднесення навчальних досягнень учнів ».
11. Заняття Школи педагогічної майстерності.
12. Відкриті уроки з використання ІКТ.
13. Конкурс: «Відеопрезентації з навчального предмета».
14. Акмеологічний тренінг «Техніка самооцінки педагогічної діяльності вчителя»
(атестуючі вчителі).
15. Індивідуальні консультації щодо організації самоосвітньої діяльності з
проблеми.
16. Методичні рекомендації «Технологія педагогічного експерименту».
17. Педрада. Використання інноваційних технологій у розвитку обдарованості учня.
ІV етап
Дослідження
результативності;
2023/24 н.р.
Мета:
Створення власного досвіду педколективу через:
•спрямування роботи всіх методичних структур над єдиною науково-методичною проблемою;
•удосконалення роботи педагогів у контексті роботи над проблемною темою;
•аналіз напрацьованого практичного досвіду;
•система моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів, тестування учнів і батьків;
аналіз діагностування рівня вихованості, розвитку учнів;
•творчі звіти;
•самоосвіта.
Зміст:
1.Психолого-педагогічний семінар:
• Перевантаження учнів: причини, наслідки й шляхи подолання.
• Здійснення індивідуального підходу до учнів на основі діагностики їхніх реальних навчальних можливостей.
2. Діагностування:
• Вивчення результативності втілення проблеми: анкетування учнів, батьків, педагогічних працівників.
3. Конкурс серед учнів:
1) Відеопрезентації з навчального предмета.
2) Публікації з предмета.
4. Методична рада:
«Самостійна робота учнів з упровадження творчих знахідок».
«Ініціатива та творчість педагога»:
- Конференція «Виховання в учнів інтересу до навчання»
- Методична панорама «Урок дає досвідчений педагог»
- Методична панорама «Запрошую на творчий урок»
- Педагогічний бюлетень:
1) «Вісті з уроку».
2) «Інноваційні технології в розвитку самореалізації особистості».
- Педагогічна виставка творчих розробок вчителів
10. Педрада:
1)Творчий потенціал учителя - важливий чинник впровадження нових освітніх технологій в навчально-виховний процес.
2) Інформаційно-комунікаційні технології в підвищенні професійної компетентності педагога, як складової впровадження нових педагогічних технологій.
V етап
Узагальнюючий
підсумковий;
2024/25 н.р.
Мета:
• накопичення та систематизація даних щодо впровадження проблемного питання;
• розробка остаточних варіантів навчально-методичного забезпечення з проблеми;
• підбиття та оприлюднення загальних підсумків упровадження проблемного
питання, підготовка наукових публікацій із проблеми.
Завдання:
• відпрацювання наявної моделі;
• удосконалення фахового рівня в межах моделі;
• вивчення результативності та ефективності впровадження проблеми в педагогічну
практику через методичні форми.
Зміст:
• аналіз перебігу реалізації проблемного питання;
• моніторинг результатів упровадження моделі;
• вивчення оптимального взаємозв'язку компонентів та їх особливостей;
• аналіз динаміки особистісних переорієнтацій педагогів;
• підтримка високої результативності;
• узагальнення досвіду роботи над проблемою, презентація нових ідей;
• розробка методичних рекомендацій щодо формування вчителя як
конкурентоспроможного фахівця на основі матеріалів їз досліджуваної проблеми.
Результат:
• кількісний і якісний аудит систематизованої інформації процесуального
характеру про результати впровадження проблемного питання;
• створення оптимальної ідеї педагогічного експерименту;
• здатність продукувати власний перспективний педагогічний досвід;
• висока мотивація до неперервної освіти.
Зміст, форми, методи роботи з
педагогічними працівниками
1. Діагностика. Вивчення результативності втілення
проблеми в освітній процес: анкетування учнів, батьків, вчителів.
2.
Підсумкова науково-практична конференция:
«Розвиток у учнів інтересу до навчання».
3. Воркшоп «Творчі резерви вчителів».
3. Захист проектів «Обмін інноваційним досвідом».
4. Методичний аукціон педагогічних ідей. Публікації з
предмета.
5. Педагогічна виставка творчих розробок вчителів.
6. Педрада: узагальнення досвіду роботи з проблеми «Проектування й діагностика якості освіти в школі, як ресурс її інноваційного розвитку і зміцнення конкурентоздатності учня» (звіт).